zondag 21 juni 2015

Recept: hummus

Vandaag deel ik een receptje wat ik regelmatig maak. Ik vind het fijner om zelf te maken, zo kan ik er naar mijn smaak juist iets meer of iets minder van een bepaald ingredient instoppen.
Wat heb je nodig?
Kikkererwten (ik gebruik een half blik, dus 120 gram, je kan ze ook zelf weken en koken).
Tahin 2 eetlepels (sesampasta)
Olijfolie extra vierge 2 eetlepels
Peper en zout naar smaak
Citroensap van een kwart citroen ongeveer (ik gebruik altijd een verse citroen, je kunt ook zo'n flesje gebruiken)
knoflook, ik gebruik altijd 1 grote, of 2 kleine teentjes
water 2 eetlepels

Eerst maak je natuurlijk het blik kikkererwten open en giet ze af. na de tijd spoel ik ze ook nog even onder de kraan af. ik doe het halve blik in een keukenmachine, de rest gebruik ik voor een ander recept of door een salade. ik schep ook 2 eetlepels water, de 2 eetlepels tahin, het citroensap en de knoflook erbij en dan laat ik het geheel draaien tot er een pasta ontstaat.
 Ik gebruik nu een klein opzetstuk van de keukenmachine, dit kan ook in een grote natuurlijk, of in sommige blenders. De staafmixer is ook een optie, al duurt dat iets langer.

Als de pasta klaar is voeg je 1 eetlepel olijfolie toe, en wat peper en zout. Niet te veel! je kan altijd nog meer toevoegen. Draai dit nog een keer goed door elkaar. Nu proef je het even of je er genoeg zout in vindt zitten. Ook kun je meer olijfolie of water toevoegen als je het geheel te dik vindt. Je zou ook nog meer tahin of citroensap toe kunnen voegen, wat jij wilt. Doe dit tot je de smaak goed vindt.
Nu kun je het in een bakje scheppen, de andere lepel olijfolie eroverheen en klaar! ook lekker met rode biet erdoor, of zongedroogde tomaat! je kunt ook paprika poeder bovenop strooien, maar zelf doe ik dit meestal niet. Lekker op een broodje of cracker, of om groente in te dippen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten