zondag 1 november 2015

Hoe doe jij jouw boodschappen?

Laatst zag ik bij Kelly het boodschappen doen aan de hand van een weekmenu voorbij komen. Aan de ene kant lijkt me dit heel handig, maar aan de andere kant is het zo niks voor mij! Vooraf allemaal gerechten bedenken, je er aan moeten houden en op de dag zelf totaal geen zin in dat gerecht hebben. Dat ben ik. Ik vind sommige punten wel heel erg handig. Ik bekijk zelf bijvoorbeeld ook vooraf welke dagen we sowieso niet thuis eten, of 1 van ons niet. Als ik s avonds werk eet mijn vriend gewoon een kliekje uit de vriezer. Eet hij niet mee dan eet ik vaak soep uit de vriezer, maar soms kook ik wel voor mezelf. Als wij bijvoorbeeld voor 5 dagen thuis zelf koken, haal ik voor 4 dagen aardappels groente en vlees in huis, en meestal eten we de overige dag iets van rijst. Voor de aardappel groente vlees dagen zorg ik dag ik gewoon een grote zak aardappels in huis heb, soms een zakje krieltjes erbij. Verder haal ik bijvoorbeeld voor 1 dag iets van een stamppot groente, daarnaast gewone groente om gewoon te koken etc. Vlees haal ik vaak vooruit in de vriezer, als er iets op is zet ik dat gelijk op mijn lijstje voor de volgende keer boodschappen doen. Dit geldt ook voor brood en beleg, yoghurt, kwark, sausjes, wc papier etc.

Soms haal ik bijna helemaal niks, als ik bijvoorbeeld om 5 uur op zaterdag even over de markt geweest ben en voor 5 euro een grote tas vol groente gehaald heb.
Als dit het geval is maak ik mijn boodschappenlijst juist aan de hand van deze producten, en kijk ik wat hierbij lekker is om klaar te maken.
Als de vriezer erg vol is kijk ik juist weer daar naar, zodat ik dat kan combineren met de nieuwe verse boodschappen, om de vriezer leger te maken.
Oftewel, ik doe elke keer anders boodschappen om zo min mogelijk weg te gooien. Soms heb ik groenten in de tassen van de markt zitten waar ik geen flauw idee van heb wat ik ermee kan. Stamppot is 9 van de 10 keer het antwoord. Vroeger kende ik bijvoorbeeld geen groene of witte kool, stamppot dan maar! en het is nog lekker ook! Je leert zo ook nog meer groenten kennen die je normaal nooit koopt.
Ik ga zelf meestal 2 keer per week naar de supermarkt, en 1 keer per week naar de markt. 1 keer haal ik alle weekboodschappen, de andere keer haal ik vaak melk bij, omdat mijn vriend liters per week drinkt en ik de koelkast niet vol wil stouwen met alleen maar kannen melk (dit kunnen echt wel 6 kannen van 2 liter per week zijn), daarom haal ik dat in 2 keer. Als ik nog wat vergeten ben of ineens op is, kan ik dat kan ook meenemen. Op de markt haal ik altijd al mijn fruit en vaak ook wat groenten. Hoe doe jij je boodschappen? Wel aan de hand van een weekmenu? Of kijk je meer net als mij iedere week op een andere manier naar je voorraad en lijstje? Hoe vaak ga jij naar de supermarkt? 1 keer per week? 2 keer net als mij of ga je elke dag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten