zondag 11 oktober 2015

Vegan challenge 2015 week 1 overzicht

De eerste week(nou ja, anderhalve week) zit erop! Het is best lastig om cold Turkey van vlees eten naar vegan te gaan. Op zich gaat het wel goed, alleen kreeg ik van mijn moeder een tasje vol groenten van de markt gisteren, superlief, met heel veel rauwkost. Heerlijk! Alleen is de dressing op deze rauwkost niet vegan. Ik ga het gewoon opeten, ik vind het heerlijk en zonde om het weg te gooien. Dus helemaal 100% vegan is het niet voor de komende week. Grotendeels wel, hoor. Afgelopen week ging het wel goed. Ik vind het best lastig af en toe. Vooral als je snel snel iets wilt eten kom je vaak op dezelfde dingen uit. Voor deze maand at ik weinig brood en crackers, nu wel een stukje vaker. Salades vullen natuurlijk wat minder goed als je er alleen groenten in gooit. Ik moet nog een beetje leren experimenteren. Ik eet vaak soep, heel vaak.


Een aantal ontbijtjes van de eerste week:
Dit (of een variatie erop) is regelmatig mijn ontbijtje. Soja yoghurt met een banaantje, een gele kiwi en pompoen en zonnebloempitjes. ernaast een flinke mok (0,5 liter) groene thee.
Een lekkere zelfgemaakte smoothie met een broodje tartex pate met komkommer.
Volkoren crackers met tartex pate met komkommer mix van de markt (er zit radijs,wortel en nog iets? door). En erbij een lekkere grote kop thee.
Eigen gebakken zuurdesem brood met tartex pate en de andere met hummus, komkommer en snacktomaatjes.




Een aantal verschillende lunches van de eerste week:
Als lunch een kop bloemkoolsoep en zelfgebakken zuurdesembrood 1 zonder beleg om in de soep te dippen, 1 met appel en peerstroop (Zonnatura).
2 zelfgebakken zuurdesem boterhammen, 1 met hummus en komkommer, 1 met appel en peerstroop en een kop soep die er niet zo lekker uit ziet, maar hij smaakte erg goed. Het is  een hele simpele raapstelensoep. Ik had nog een zak gesneden raapstelen, dit kookte ik in wat water met een bouillonblokje en pureerde het met de staafmixer. Het was een enorme kom soep en ik zat bomvol.
Broccoli soep, puur van broccoli en bouillon.
2 broodjes, de bovenkantjes heb ik er even afgehaald, om het beleg te laten zien. De eerste met tartex pate en komkommer, de andere met avocado en een zout-peper-kruidenmix van de action. erg lekker.
Een geroosterde paprika salade, 3 crackers met hummus en paprika, en de komkommermix.




Avondeten:
Bulgursalade zonder feta etc. wel met lekker veel groente.
Een roerbak van broccoli, aardappel, doperwten, paprika, ui en champignons. Ik heb het met aardappelkruiden op smaak gebracht. Het was verrassend lekker. De aardappelpartjes en broccoli roosjes heb ik even voorgekookt, daarna alles in de wok met wat olijfolie. Aardappelkruiden erover, even bakken en klaar.
Een kop preisoep met 2 volkoren cracker, 1 met avocado, 1 met tartex pate.
Een rode bieten linzen salade.


Snacks:

Lekker veel fruit als tussendoortjes.
een flinke kop groene thee met 2 volkoren crackers, 1 met rode bieten hummus en 1 met pindakaas  en pure hagelslag.
Ook at ik nog een hele emmer snacktomaatjes als tussendoortje.
\
Herman doet lekker mee! Dit maakte ik voor dierendag voor hem.
Her smaakte erg goed blijkbaar! hij at het binnen een mum van tijd op!

Verder at ik ook 2 keer wraps met falafel als avond eten, maar ik moet nog een beetje wennen aan het feit dat ik overal foto's van moet maken. Verder ben ik het een beetje vergeten. Al met al gaat het wel oke, maar ik vind het soms wel lastig! Volgende week dus wel wat niet vegan rauwkost, maar verder ga ik er gewoon tegenaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten